RANCANGAN PELAJARAN TAHUNAN 2007
PENDIDIKAN MORAL TINGKATAN 3
BULAN | MINGGU | BIDANG PEMBELAJARAN | KANDUNGAN AKADEMIK | HASIL PEMBELAJARAN | TEKS UTAMA | |
JAN | 1 3.1.07 – 5.1.07 | Program Maju Diri | ||||
2 8.1.07 – 12.1.07 | 1.1 | Kepercayaan kepada Tuhan | Hukum dan fenomena alam merupakan peraturan yang ditetapkan oleh Pencipta | | | |
| 1.2 | Amanah | Pekerja beretika negara berjaya | | | |
3 15.1.07 – 19.1.07 | 1.3 | Harga Diri | Pegangan hidup yang teguh menjamin maruah diri terpelihara | | | |
| | Keupayaan dan keyakinan diri agar mampu memulia dan menjaga diri dalam kehidupan | Keupayaan menjaga maruah diri dalam kehidupan · Amalan cara hidup yang sihat - Pegangan agama yang kukuh - Usaha memajukan diri dalam pelbagai bidang | Mengamalkan cara hidup yang sihat demi maruah diri | Harga Diriku Maruah Hidupku | |
| 1.4 | Bertanggungjawab | Pekerja bertanggungjawab produktiviti meningkat | | | |
| | Kesanggupan diri seseorang untuk memikul dan melaksanakan tugas serta kewajipan dengan sempurna | Sedar tentang tanggungjawab diri sebagai pekarja · Sikap bertanggungjawab menjalankan tugas sebagai seorang pekerja - Usaha meningkatkan produktiviti | Menjalankan tugas yang dipertanggungjawabkan sebagai pekerja dengan sempurna | Tugasku Tanggungjawabku | |
4 22.1.07 – 26.1.07 | 1.5 | Hemah tinggi | Amalan berhemah tinggi menjamin hubungan dengan individu lain | | | |
| | Beradab sopan dan berbudi pekerti mulia dalam pergaulan seharian | Kesediaan menilai diri sendiri sebelum menilai orang lain · Sedar dan sanggup membetulkan kesilapan diri · Sedia menerima kritikan dan pandangan yang membina | Bersedia mengakui kesilapan diri dan berfikiran terbuka terhadap kritikan dan pandangan untuk perkembangan diri | Amalan Berbudi Hidup Sejahtera |
BULAN | MINGGU | BIDANG PEMBELAJARAN | KANDUNGAN AKADEMIK | HASIL PEMBELAJARAN | TEKS UTAMA | |
FEB | 5 29.1.07 – 2.2.07 | 1.6 | Toleransi | Toleransi kunci penyelesaian konflik | | |
| | Kesanggupan bertolak ansur, sabar dan mengawal diri bagi mengelakkan berlakunya pertelingkahan dan perselisihan faham demi kesejahteraan hidup | Toleransi mewujudkan persefahaman · Amalan toleransi membantu menyelesaikan masalah - Saling memahami - Fikiran terbuka - Saling menghormati - Kesabaran - Baik sangka | Mengamalkan sikap toleransi semasa menyelesaikan masalah | Toleransi Kunci Kedamaian | |
6 5.2.07 – 9.2.07 | 1.7 | Berdikari | Sikap berdikari asas kecemerlangan | | | |
| | Kebolehan dan kesanggupan melakukan sesuatu tanpa bergantung kepada orang lain | Sikap berdikari membawa kejayaan dalam bidang yang diceburi · Amalan berdikari dalam menjalankan tugas bagi memastikan kejayaan dalam kerjaya yang diceburi - Pekerja - Usahawan - Ahli sukan | Berdikari dalam melaksanakan sesuatu tugas atau kewajipan dengan cemerlang tanpa bantuan orang lain | Berdikari Tangga Kejayaan | |
7 12.2.07 – 16.2.07 | 1.8 | Kerajinan | Usaha berterusan menjamin kecemerlangan | | | |
| | Usaha yang berterusan penuh dengan semangat ketekunan, kecekalan, kegigihan, dedikasi dan berdaya maju dalam melakukan sesuatu perkara | Daya usaha pasti membawa kejayaan · Usaha yang berterusan bagi memastikan kejayaan dalam pelbagai bidang - Sukan - Ekonomi | Berusaha secara berterusan dalam pelbagai bidang sehingga berjaya | Kerajinan Penentu Kejayaan | |
8 20.2.07 – 23.2.07 | 1.9 | Kasih sayang | Sayangi diri hargai kehidupan | | |
BULAN | MINGGU | BIDANG PEMBELAJARAN | KANDUNGAN AKADEMIK | HASIL PEMBELAJARAN | TEKS UTAMA | |||
| | | Kepekaan dan perasaan cinta yang mendalam serta berkekalan yang lahir daripada hati yang ikhlas | Gejala HIV / AIDS mengancam kehidupan · Sedar akan punca dan akibat gejala HIV / AIDS · Tidak terlibat dengan gejala yang boleh menyebabkan HIV / AIDS · Usaha membantu penghidap HIV / AIDS | a) Menyayangi diri dengan menjauhi daripada gejala yang boleh menyebabkan HIV / AIDS b) Membantu dan memberi sokongan moral kepada penghidap HIV / AIDS | Hidup Bermakna Tanpa AIDS | ||
MAR | 9 5.3.07 – 9.3.07 | 1.10 | Keadilan | Pemerintahan yang adil, rakyat sejahtera | | | ||
| | Tindakan dan keputusan yang saksama serta tidak berat sebelah | Prinsip keadilan kerajaan menjamin · Layanan yang adil kepada rakyat jelata - Pendidikan - Kesihatan - Infrastruktur | Menerima prinsip keadilan yang diamalkan kerajaan | Pembangunan Untuk Semua Menjamin Kemakmuran Negara | |||
10 5.3.07 – 9.3.07 | 1.11 | Rasional | Amalan sikap rasional mencerminkan kebijaksanaan | | | |||
| | Boleh berfikir berdasarkan alasan dan bukti yang nyata dan dapat mengambil tindakan berasaskan pertimbangan yang wajar | Kebijaksanaan menimbangkan kesan sesuatu tindakan menjamin hubungan yang harmonis · Kebolehan menimbangkan kesan pertuturan dan perlakuan terhadap diri dan orang lain - Anggota keluarga - Rakan - Jiran | Berupaya menimbangkan kesan setiap pertuturan dan pelakuan | Bijak Bertindak Menjamin Kesejahteraan | |||
10.3.07 – 18.3.07 | | CUTI PERTENGAHAN SEMESTER | ||||||
11 19.3.07 – 23.3.07 | 1.12 | Kesederhanaan | Kesederhanaan amalan mulia | | | |||
BULAN | MINGGU | BIDANG PEMBELAJARAN | KANDUNGAN AKADEMIK | HASIL PEMBELAJARAN | TEKS UTAMA | |
| | | Bersikap tidak keterlaluan dalam membuat pertimbangan dan tindakan sama ada dalam pemikiran, pertuturan atau perlakuan tanpa mengabaikan kepentingan dir dan orang lain | Kesederhanaan menjamin kesejahteraan bersama · Amalan kesederhanaan dalam menyambut sesuatu majlis, perayaan dan hari kebesaran - Majlis keluarga - Majlis di sekolah - Perayaan agama / kaum - Hari kebesaran negara | a) Mengamalkan sikap bersederhana dalam menyambut sesuatu majlis, perayaan dan hari kebesaran b) Menerima amalan kesederhanaan oleh keluarga, sekolah dan kerajaan | Berhemat Dalam Perbelanjaan |
12 26.3.07 – 30.3.07 | | UJIAN | ||||
APR | 13 2.4.07 – 6.4.07 | 2.1 | Kasih sayang terhadap keluarga | Pemerintahan yang adil, rakyat sejahtera | | |
| | Perasaan cinta, kasih dan sayang yang mendalam dan berkekalan terhadap keluarga | Kasih sayang ibu bapa membentuk kebahagian keluarga · Peranan ibu bapa mendidik anak-anak dengan penuh kasih sayang - Mengasuh - Memberi pendidikan | Menerima peranan ibu bapa dan mentaati asuhan dan didikannya | Kasih Dicurah Asuhan Ditaati | |
14 9.4.07 – 13.4.07 | 2.2 | Hormat dan Taat kepada Anggota Keluarga | Hormat budaya keluarga demi kesejahteraan bersama | | | |
| | Memuliakan setiap anggota keluarga dengan berinteraksi dan memberi layanan secara bersopan untuk mewujudkan keluarga yang harmoni | Prinsip kekeluargaan membentuk imej keluarga · Amalan prinsip kekeluargaan - Peraturan - Maruah - Keputusan keluarga | Menerima dan mematuhi prinsip-prinsip dalam keluarga | Prinsip Kekeluargaan Asas Keharmonian | |
15 16.4.07 – 20.4.07 | 2.3 | Mengekalkan Tradisi Kekeluargaan | Tradisi kekeluargaa pengikat keluarga bahagia | | |
BULAN | MINGGU | BIDANG PEMBELAJARAN | KANDUNGAN AKADEMIK | HASIL PEMBELAJARAN | TEKS UTAMA | |
| | | Menerima, menghormati sesuatu kebiasaan, adept dan kepercayaan yang diwarisi secara terun-temurun dalam keluarga | Amalan adept dan pantang larang menjamin tradisi kekeluargaan · Amalan adept dan pantang larang memelihara keharmonian keluarga - Kelahiran - Perkahwinan - Kematian | Menerima adept dan pantang larang demi kebaikan diri dan keluarga | Amalan Adat Warisan Keluarga |
| 2.4 | Tanggungjawab terhadap Keluarga | Kesejahteraan hidup berkeluarga memartabatkan maruah keluarga | | | |
| | Kewajipan yang harus dilaksanakan oleh setiap individu terhadap keluarga untuk melahirkan keluarga bahagia, meningkatkan imej dan menjaga maruah keluarga | Maruah keluarga tanggungjawab anggotanya · Tanggungjawab memelihara maruah keluarga - Usaha meningkatkan kemajuan diri dan keluarga - Tidak melibatkan diri dalam perlakuan yang tidak sihat | Menjaga nama baik dan maruah keluarga | Maruah Keluarga Impian Bersama | |
16 23.4.07 – 27.4.07 | 3.1 | Menyayangi dan Menghargai Alam Sekitar | Alam sekitar berkualiti menjamin kesejahteraan bersama | | | |
| | Kesedaran tentang perlunya memelihara dan memulihara alam sekeliling untuk mengekalkan keimbangan ekosistem | Penjagaan alam sekitar tanggungjawab bersama · Penglibatan dalam menjaga kesimbangan ekosistem - Individu - Berkumpulan | Melibatkan diri dalam pelbagai aktiviti penjagaan alam sekitar | Pemeliharaan Alam Sekitar Tanggungjawab Bersama | |
| 3.2 | Keharmonian antara Manusia dan Alam Sekitar | Udara bersih anugerah Tuhan yang tidak ternilai | | | |
| | Keadaan saling memerlukan hubungan yang harmonis antara manusia dengan alam sekeliling supaya kualiti kehidupan manusia dan alam sekeliling terpelihara | Udara bersih menjamin hidup sihat · Punca pencemaran udara dan sihat · Peranan pelbagai pihak dalam menangani pencemaran alam sekitar | Tidak melibatkan diri dalam kegiatan yang boleh mencemarkan udara | |
BULAN | MINGGU | BIDANG PEMBELAJARAN | KANDUNGAN AKADEMIK | HASIL PEMBELAJARAN | TEKS UTAMA | |
MEI | 17 30.4.07 – 4.5.07 | 3.3 | Kemampuan Alam Sekitar | Pengekalan sumber laut sebagai warisan alam | | |
| | Pengekalan kesimbangan alam sekeliling sebagai tanggungjawab bersama untuk kesejahteraan hidup | Pengekalan sumber laut tanggungjawab bersama · Kepentingan laut dan lautan kepada manusia - Sumber protein - Sumber tenaga · Tanggungjawab melindungi dan mengekalkan hidupan marin - Penyu - Dugong dugon - Terumbu karang | a) Menyedari kepentingan laut dan lautan kepada manusia b) Bertanggungjawab melindungi dan mengekalkan hidupan marin | Udara Bersih Hidup Selesa | |
18 7.5.07 – 11.5.07 | 3.4 | Peka terhadap Isu-isu Alam Sekitar | Tindakan bertanggungjawab menjamin kualiti alam sekitar | | | |
| | Prihatin terhadap persoalan yang berkaitan dengan alam sekeliling dan berusaha menyelesaikannya | Aktiviti terancang menjamin kualiti alam sekitar · Pengurusan aktiviti manusia secara terancang - Pembangunan yang terancang - Tiada pembakaran terbuka - Pembuangan sisal toksik secara terancang dan terkawal | Lebih prihatin terhadap isu alam sekitar dan melibatkan diri dalam aktiviti menjaganya | Sumber Laut Terpelihara Manfaat Bersama | |
19 – 20 14.5.07 – 25.5.07 | | PEPERIKSAAN 1 | ||||
JUNE | 26.5.07 – 10.6.07 | | CUTI SEMESTER 1 | |||
1 11.6.07 – 15.6.07 | 4.1 | Cinta akan Negara | Sayangi khazanah negara, warisan bangsa | | |
BULAN | MINGGU | BIDANG PEMBELAJARAN | KANDUNGAN AKADEMIK | HASIL PEMBELAJARAN | TEKS UTAMA | |
| | | Perasaan sayang dan bangga kepada negara serta meletakkan kepentingan negara melebihi kepentingan diri | Khazanah negara kebanggaan kita · Khazanah negara dihargai dan dipelihara - Seni bina negara - Tempat-tempat bersejarah - Warisan kesenian negara | a) Berbangga dengan khazanah negara b) Menyokong segala usaha pemeliharaan khazanah negara | Masyarakat Prihatin Alam Terpelihara |
2 18.6.07 – 22.6.07 | 4.2 | Taat Setia pada Raja dan Negara | Rukun Negara asas pegangan hidup rakyat | | | |
| | Kepatuhan dan kesetiaan yang berkekalan kepada Raja dan Negara | Prinsip Rukun Negara dihayati bersama · Kepentingan prinsip Rukun Negara · Usaha untuk menhayati dan mengamalkan prinsip Rukun Negara | Menghayati dan mengamalkan prinsip Rukun Negara | Khazanah Negara Warisan bersama | |
| 4.3 | Sanggup Berkorban untuk Negara | Kesediaan rakyat berkorban untuk program negara menjamin kecemerlangan negara | | | |
| | Kerelaan melakukan atau menyerahkan sesuatu termasuk nyawa sebagai tanda kebaktian untuk negara | Kesediaan menjayakan pelbagai program negara bermula dari hati · Kesediaan dan kesanggupan rakyat menjayakan pelbagai kempen negara - Melancong dalam Negeri - Belilah barangan Buatan - Masyarakat Penyayang | Menyokong dan melibatkan diri dalam pelbagai kempen negara | Rukun Negara Asas Kesetiaan; Berkorban Demi Kemajuan Negara | |
3 25.6.07 – 29.6.07 | 5.1 | Melindungi Hak Kanak-kanak | Pendidikan sempurna membentuk insan cemerlang | | | |
| | Membela, memberi naungan dan memelihara hak kanak-kanak bagi menjamin kehidupan mereka yang sempurna | Pendidikan menjamin masa depan anak-anak · Pembentukan insan berakhlak mulia melalui pendidikan formal dan tidak formal tanggungjawab bersama - Ibu bapa, Guru, Masyarakat - Media | Berkah mendapat didikan dan ilmu pengetahuan Memahami dan menerima bahawa ibu bapa, guru, masyarakat dan media | Pendidikan Membentuk Keperibadian Mulia |
BULAN | MINGGU | BIDANG PEMBELAJARAN | KANDUNGAN AKADEMIK | HASIL PEMBELAJARAN | TEKS UTAMA | |
| | 5.2 | Menghormati Hak Wanita | Pengiktirafan hak wanita menjamin kebahagian keluarga | | |
| | Melindungi dan mengiktiraf wanita sebagai individu yang boleh memberi sumbangan dalam pembangunan keluarga, masyarakat dan negara | Hak wanita sebagai isteri, ibu dan pendidik serta pengasuh dalam kehidupan berkeluarga · Hak wanita sebagai ibu - Pengurusan keluarga - Peranan sebagai pendidik dan pengasuh | a) Menerima wanita sebagai anggota penting dalam keluarga b) Menghormati peranan wanita sebagai ibu yang menguruskan rumah tangga | Wanita Insan Istimewa | |
JULAI | 4 2.7.07 – 6.7.07 | 5.3 | Melindungi hak pekerja | Pengiktirafan terhadap pekerja pemangkin produktiviti | | |
| | Menghormati, menghargai dan mengiktiraf perkhidmatan, jasa dan sumbangan golongan pekerja dalam pembangunan negara | Hak pekerja untuk mendapat pengiktirafan · Jasa dan sumbangan pekerja perlu dihargai - Hari pekerja - Ganjaran penghargaan | Menyokong usaha mengiktiraf jasa dan sumbangan pekerja | Pekerja Jasamu Dihargai Hakmu Diiktiraf | |
5 9.7.07 – 13.7.07 | 5.4 | Menghormati Hak Golongan Kurang Berupaya | Kecatatan bukan penghalang produktiviti | | | |
| | Memberi layanan yang bersopan kepada golongan kurang berupaya supaya tidak berasa tersisih dan mengiktiraf mereka sebagai insan ciptaan Tuhan | Golongan kurang berupaya mampu menyumbang kepada negara · Peranan dan sumbangan golongan kurang berupaya dalam pelbagai bidang - Ekonomi - Sosial - Agama | Menerima bahawa golongan kurang berupaya juga dapat menyumbang dalam pelbagai bidang | Kecacatan Bukan Penghalang | |
6 16.7.07 – 20.7.07 | 5.5 | Melindungi Hak Pengguna | Udara bersih anugerah Tuhan yang tidak ternilai | | |
BULAN | MINGGU | BIDANG PEMBELAJARAN | KANDUNGAN AKADEMIK | HASIL PEMBELAJARAN | TEKS UTAMA | |
| | | Membela dan memelihara hak individu untuk menjadi pengguna yang berilmu, mendapat perkhidmatan serta barangan yang berkualiti dan tidak mudah dieksploitasi | Pengetahuan kepenggunaan pemangkinan kualiti barangan dan perkhidmatan · Pendidikan kepenggunaan mendidik pengguna bersikap lebih rasional - Pilihan barangan dan perkhidmatan berdasarkan harga dan kualiti - Menyuarakan ketidakpuasan hati - Tuntutan ganti rugi melalui pampasan - Tuntutan terhadap alam sekitar yang bersih dan selamat | Mengguna pengetahuan kepenggunaan dalam menegakkan hak sebagai pengguna | Pengguna Bijaksana Hak Terbela |
7 23.7.07 – 27.7.07 | 6.1 | Mematuhi Peraturan dan Undang-undang | Alam sekitar berkualiti menjamin kesejahteraan bersama | | | |
| | Menerima dan mematuhi peraturan dan undang-undang yang telah ditentukan tanpa mengira sesiapa dan dimana seseorang itu berada | Undang-undang membantu masyarakat berdisiplin · Salah laku perlu diatasi berlandaskan undang-undang - Gengsterisme - Vandalisme - Pengedaran / penjualan bahan media berunsur lucah - Menciplak hasil ciptaan orang lain | Tidak melibatkan diri dengan kegiatan yang menyalahi peraturan dan undang-undang | Mematuhi Undang-undang Asas Kesejahteraan | |
| 6.2 | Kebebasan Bersuara | Kebebasan bersuara mencerminkan kematangan diri | | | |
| | Kebebasan berucap dan mengeluarkan fikiran dengan batasan tertentu bagi menjaga keselamatan dan ketenteraman | Amalan berfikir sebelum bersuara menjamin keputusan terbaik · Amalan berfikir sebelum bersuara - Proses membuat keputusan dan mengambil tindakan | Berfikir sebelum bersuara | Pendidikan Agama Menjana Kesejahteraan Negara |
BULAN | MINGGU | BIDANG PEMBELAJARAN | KANDUNGAN AKADEMIK | HASIL PEMBELAJARAN | TEKS UTAMA | |
OGOS | 8 30.7.07 – 3.8.07 | 6.3 | Kebebasan Beragama | Kebebasan mendapat pendidikan agama menjamin kesejahteraan bersama | | |
| | | Kebebasan setiap individu untuk menganuti dan mengamalkan agamanya seperti yang diperuntukan dalam Perlembagaan | Rakyat · Peluang mendapat pendidikan agama seperti yang diperuntukkan - Pendidikan formal dan tidak formal (institusi pendidikan, rumah, tempat-tempat beribadat) | a) Menerima bahawa setiap individu bebas mendapat pendidikan agama b) Mendapat pendidikan agama secara formal atau tidak formal | Penglibatan Diri dalam Pembangunan Negara Tanggungjawab Bersama |
| 9 6.8.07 – 10.8.07 | 6.4 | Penglibatan Diri dalam Pembangunan Negara | Program negara dijayakan bersama | | |
| | | Kebebasan untuk melibatkan diri dalam pelbagai aktiviti pembangunan negara dengan mematuhi peraturan, undang-undang dan perlembagaan | Pelaksanaan kempen negara tanggungjwab bersama · Tanggungjawab pelbagai pihak bagi menjayakan kempen-kempen yang dianjurkan demi kemajuan negara - Agensi kerajaan - Badan bukan kerajaan - Pihak swasta - Individu | Melibatkan diri dalam menjayakan kempen-kempen yang dianjurkan demi kemajuan negara | Sikap Keterbukaan Membentuk Hubungan Harmonis |
| 10 13.8.07 – 17.8.07 | | UJIAN 2 CUTI PERTENGAHAN SEMESTER 2 | |||
| 11 27.8.07 – 30.8.07 | 6.5 | Sikap Keterbukaan | Sikap terbuka menjamin kebaikan semua pihak | | |
BULAN | MINGGU | BIDANG PEMBELAJARAN | KANDUNGAN AKADEMIK | HASIL PEMBELAJARAN | TEKS UTAMA | |
| | | Bersedia memberi dan menerima pandangan, pembaharuan dan kritikan selaras dengan kebenaran fakta dan norma masyarakat | Amalan sikap terbuka menjamin hubungan yang harmonis · Amalan sikap keterbukaan untuk membuat keputusan dan menyelesaikan masalah dalam pelbagai situasi - Perbincangan dan mesyuarat (keluarga, rakan, guru dan anggota masyarakat) | Bersikap terbuka dalam membuat keputusan dan menyelesaikan sesuatu masalah dalam pelbagai situasi | Rakyat Muafakat Negara Berjaya |
SEPT | 12 3.9.07 – 7.9.07 | 7.1 | Hidup Bersama Secara Aman | Penyelesaian konflik tanpa keganasan menjamin keamanan | | |
| | Hidup berbaik-baik antara satu sama lain dengan mengutamakan kedamaian dan keharmonian hidup tanpa mengira agama, bangsa dan budaya | Penyelesaian konflik secara diplomasi demi kebaikan bersama · Penyelesaian konflik melalui meja perundingan - Keputusan dibuat dengan mendengar dan menganalisis masalah - Perundingan melalui perantaraan - Mahkhamah | Berunding untuk menyelesaikan sesuatu masalah demi keamanan bersama | Hormat-menghormati Membawa Berkat | |
13 10.9.07 – 14.9.07 | 7.2 | Saling Membnatu dan Bekerjasama | Sikap terbuka menjamin kebaikan semua pihak | | | |
| | Usaha yang baik dan membina yang dilakukan bersama pada peringkat individu, komuniti atau negara untuk mencapai sesuatu matlamat | Dasar negara dijayakan bersama · Saling membantu dan bersama-sama menjayakan pelbagai dasar negara - Ekonomi - Sosial | Menyokong dan melibatkan diri dalam menjayakan dasar negara | | |
| 14 17.9.07 – 21.9.07 | 7.3 | Saling Menghormati antara Negara | Hormat-menghormati antara negara penting untuk kesejahteraan sejagat | | |
BULAN | MINGGU | BIDANG PEMBELAJARAN | KANDUNGAN AKADEMIK | HASIL PEMBELAJARAN | TEKS UTAMA | |
| | | Menghargai dan memuliakan hubungan antara negara untuk menjamin kesejahteraan sejagat | Kemerdekaan lambang kedaulatan sesebuah negara · Kemerdekaan sesebuah negara dihormati · Sebarang bentuk pencerobohan terhadap sesebuah negara mesti dielakkan - Sempadan negara (daratan, perairan dan udara) | Menghormati kemerdekaan dan kedaulatan sesebuah negara | |
| 15 24.9.07 – 28.9.07 | | PERSEDIAAN MENGHADAPI PMR | |||
| 16 1.10.07 – 5.10.07 | | PMR 2007 | |||
| 17 – 22 | | PROGRAM SELEPAS PMR | |||
0 ulasan:
Post a Comment