BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Tuesday 29 January 2013

Rancangan pengajaran tahunan pendidikan moral tingkatan 3 2007


RANCANGAN PELAJARAN TAHUNAN 2007

PENDIDIKAN MORAL TINGKATAN 3

 

BULAN
MINGGU
BIDANG PEMBELAJARAN
KANDUNGAN AKADEMIK
HASIL PEMBELAJARAN
TEKS UTAMA
JAN
1
3.1.07 – 5.1.07
 
Program Maju Diri
2
8.1.07 – 12.1.07
 
1.1
Kepercayaan kepada Tuhan
 
Hukum dan fenomena alam merupakan peraturan yang ditetapkan oleh Pencipta
 
 
 
 
1.2
Amanah
 
Pekerja beretika negara berjaya
 
 
3
15.1.07 – 19.1.07
 
1.3
Harga Diri
 
Pegangan hidup yang teguh menjamin maruah diri terpelihara
 
 
 
 
 
Keupayaan dan keyakinan diri agar mampu memulia dan menjaga diri dalam kehidupan
Keupayaan menjaga maruah diri dalam kehidupan
·         Amalan cara hidup yang sihat
-          Pegangan agama yang kukuh
-          Usaha memajukan diri dalam pelbagai bidang
 
Mengamalkan cara hidup yang sihat demi maruah diri
Harga Diriku Maruah Hidupku
 
1.4
Bertanggungjawab
Pekerja bertanggungjawab produktiviti meningkat
 
 
 
 
 
Kesanggupan diri seseorang untuk memikul dan melaksanakan tugas serta kewajipan dengan sempurna
Sedar tentang tanggungjawab diri sebagai pekarja
·         Sikap bertanggungjawab menjalankan tugas sebagai seorang pekerja
-          Usaha meningkatkan produktiviti
 
Menjalankan tugas yang dipertanggungjawabkan sebagai pekerja dengan sempurna
Tugasku Tanggungjawabku
4
22.1.07 – 26.1.07
 
1.5
Hemah tinggi
 
Amalan berhemah tinggi menjamin hubungan dengan individu lain
 
 
 
 
 
Beradab sopan dan berbudi pekerti mulia dalam pergaulan seharian
 
Kesediaan menilai diri sendiri sebelum menilai orang lain
·         Sedar dan sanggup membetulkan kesilapan diri
·         Sedia menerima kritikan dan pandangan yang membina
 
Bersedia mengakui kesilapan diri dan berfikiran terbuka terhadap kritikan dan pandangan untuk perkembangan diri
Amalan Berbudi Hidup Sejahtera

 

 

 

BULAN
MINGGU
BIDANG PEMBELAJARAN
KANDUNGAN AKADEMIK
HASIL PEMBELAJARAN
TEKS UTAMA
FEB
5
29.1.07 – 2.2.07
 
1.6
Toleransi
 
Toleransi kunci penyelesaian konflik
 
 
 
 
Kesanggupan bertolak ansur, sabar dan mengawal diri bagi mengelakkan berlakunya pertelingkahan dan perselisihan faham demi kesejahteraan hidup
 
Toleransi mewujudkan persefahaman
·         Amalan toleransi membantu menyelesaikan masalah
-          Saling memahami
-          Fikiran terbuka
-          Saling menghormati
-          Kesabaran
-          Baik sangka
 
Mengamalkan sikap toleransi semasa menyelesaikan masalah
Toleransi Kunci Kedamaian
6
5.2.07 – 9.2.07
 
1.7
Berdikari
 
Sikap berdikari asas kecemerlangan
 
 
 
 
 
Kebolehan dan kesanggupan melakukan sesuatu tanpa bergantung kepada orang lain
Sikap berdikari membawa kejayaan dalam bidang yang diceburi
·         Amalan berdikari dalam menjalankan tugas bagi memastikan kejayaan dalam kerjaya yang diceburi
-          Pekerja
-          Usahawan
-          Ahli sukan
 
Berdikari dalam melaksanakan sesuatu tugas atau kewajipan dengan cemerlang tanpa bantuan orang lain
Berdikari Tangga Kejayaan
7
12.2.07 – 16.2.07
 
1.8
Kerajinan
 
Usaha berterusan menjamin kecemerlangan
 
 
 
 
 
Usaha yang berterusan penuh dengan semangat ketekunan, kecekalan, kegigihan, dedikasi dan berdaya maju dalam melakukan sesuatu perkara
 
Daya usaha pasti membawa kejayaan
·         Usaha yang berterusan bagi memastikan kejayaan dalam pelbagai bidang
-          Sukan
-          Ekonomi
 
Berusaha secara berterusan dalam pelbagai bidang sehingga berjaya
Kerajinan Penentu Kejayaan
8
20.2.07 – 23.2.07
 
1.9
Kasih sayang
 
Sayangi diri hargai kehidupan
 
 
 

 

 

 

 

BULAN
MINGGU
BIDANG PEMBELAJARAN
KANDUNGAN AKADEMIK
HASIL PEMBELAJARAN
TEKS UTAMA
 
 
 
Kepekaan dan perasaan cinta yang mendalam serta berkekalan yang lahir daripada hati yang ikhlas
Gejala HIV / AIDS mengancam kehidupan
·         Sedar akan punca dan akibat gejala HIV / AIDS
·         Tidak terlibat dengan gejala yang boleh menyebabkan HIV / AIDS
·         Usaha membantu penghidap HIV / AIDS
 
a)         Menyayangi diri dengan menjauhi daripada gejala yang boleh menyebabkan HIV / AIDS
 
b)         Membantu dan memberi sokongan moral kepada penghidap HIV / AIDS
 
Hidup Bermakna Tanpa AIDS
MAR
9
5.3.07 – 9.3.07
1.10
Keadilan
Pemerintahan yang adil, rakyat sejahtera
 
 
 
 
 
Tindakan dan keputusan yang saksama serta tidak berat sebelah
Prinsip keadilan kerajaan menjamin
·         Layanan yang adil kepada rakyat jelata
-          Pendidikan
-          Kesihatan
-          Infrastruktur
 
Menerima prinsip keadilan yang diamalkan kerajaan
Pembangunan Untuk Semua Menjamin Kemakmuran Negara
10
5.3.07 – 9.3.07
 
1.11
Rasional
 
Amalan sikap rasional mencerminkan kebijaksanaan
 
 
 
 
 
Boleh berfikir berdasarkan alasan dan bukti yang nyata dan dapat mengambil tindakan berasaskan pertimbangan yang wajar
 
Kebijaksanaan menimbangkan kesan sesuatu tindakan menjamin hubungan yang harmonis
·         Kebolehan menimbangkan kesan pertuturan dan perlakuan terhadap diri dan orang lain
-          Anggota keluarga
-          Rakan
-          Jiran
 
Berupaya menimbangkan kesan setiap pertuturan dan pelakuan
Bijak Bertindak Menjamin Kesejahteraan
 
10.3.07 – 18.3.07
 
 
 
CUTI PERTENGAHAN SEMESTER
11
19.3.07 – 23.3.07
 
1.12
Kesederhanaan
 
Kesederhanaan amalan mulia
 
 
 

 

 

 

 

 

 

BULAN
MINGGU
BIDANG PEMBELAJARAN
KANDUNGAN AKADEMIK
HASIL PEMBELAJARAN
TEKS UTAMA
 
 
 
Bersikap tidak keterlaluan dalam membuat pertimbangan dan tindakan sama ada dalam pemikiran, pertuturan atau perlakuan tanpa mengabaikan kepentingan dir dan orang lain
Kesederhanaan menjamin kesejahteraan bersama
·         Amalan kesederhanaan dalam menyambut sesuatu majlis, perayaan dan hari kebesaran
-          Majlis keluarga
-          Majlis di sekolah
-          Perayaan agama / kaum
-          Hari kebesaran negara
 
a)         Mengamalkan sikap bersederhana dalam menyambut sesuatu majlis, perayaan dan hari kebesaran
 
b)         Menerima amalan kesederhanaan oleh keluarga, sekolah dan kerajaan
Berhemat Dalam Perbelanjaan
12
26.3.07 – 30.3.07
 
 
 
UJIAN
APR
13
2.4.07 – 6.4.07
2.1
Kasih sayang terhadap keluarga
Pemerintahan yang adil, rakyat sejahtera
 
 
 
 
 
Perasaan cinta, kasih dan sayang yang mendalam dan berkekalan terhadap keluarga
Kasih sayang ibu bapa membentuk kebahagian keluarga
·         Peranan ibu bapa mendidik anak-anak dengan penuh kasih sayang
-          Mengasuh
-          Memberi pendidikan
 
Menerima peranan ibu bapa dan mentaati asuhan dan didikannya
Kasih Dicurah Asuhan Ditaati
14
9.4.07 – 13.4.07
 
2.2
Hormat dan Taat kepada Anggota Keluarga
 
Hormat budaya keluarga demi kesejahteraan bersama
 
 
 
 
 
Memuliakan setiap anggota keluarga dengan berinteraksi dan memberi layanan secara bersopan untuk mewujudkan keluarga yang harmoni
Prinsip kekeluargaan membentuk imej keluarga
·         Amalan prinsip kekeluargaan
-          Peraturan
-          Maruah
-          Keputusan keluarga
 
Menerima dan mematuhi prinsip-prinsip dalam keluarga
Prinsip Kekeluargaan Asas Keharmonian
15
16.4.07 – 20.4.07
2.3
Mengekalkan Tradisi Kekeluargaan
Tradisi kekeluargaa pengikat keluarga bahagia
 
 
 

 

 

BULAN
MINGGU
BIDANG PEMBELAJARAN
KANDUNGAN AKADEMIK
HASIL PEMBELAJARAN
TEKS UTAMA
 
 
 
Menerima, menghormati sesuatu kebiasaan, adept dan kepercayaan yang diwarisi secara terun-temurun dalam keluarga
Amalan adept dan pantang larang menjamin tradisi kekeluargaan
·         Amalan adept dan pantang larang memelihara keharmonian keluarga
-          Kelahiran
-          Perkahwinan
-          Kematian
 
Menerima adept dan pantang larang demi kebaikan diri dan keluarga
Amalan Adat Warisan Keluarga
 
2.4
Tanggungjawab terhadap Keluarga
Kesejahteraan hidup berkeluarga memartabatkan maruah keluarga
 
 
 
 
 
Kewajipan yang harus dilaksanakan oleh setiap individu terhadap keluarga untuk melahirkan keluarga bahagia, meningkatkan imej dan menjaga maruah keluarga
Maruah keluarga tanggungjawab anggotanya
·         Tanggungjawab memelihara maruah keluarga
-          Usaha meningkatkan kemajuan diri dan keluarga
-          Tidak melibatkan diri dalam perlakuan yang tidak sihat
 
Menjaga nama baik dan maruah keluarga
Maruah Keluarga Impian Bersama
16
23.4.07 – 27.4.07
 
 
3.1
Menyayangi dan Menghargai Alam Sekitar
 
Alam sekitar berkualiti menjamin kesejahteraan bersama
 
 
 
 
 
Kesedaran tentang perlunya memelihara dan memulihara alam sekeliling untuk mengekalkan keimbangan ekosistem
Penjagaan alam sekitar tanggungjawab bersama
·         Penglibatan dalam menjaga kesimbangan ekosistem
-          Individu
-          Berkumpulan
 
Melibatkan diri dalam pelbagai aktiviti penjagaan alam sekitar
Pemeliharaan Alam Sekitar Tanggungjawab Bersama
 
3.2
Keharmonian antara Manusia dan Alam Sekitar
Udara bersih anugerah Tuhan yang tidak ternilai
 
 
 
 
 
Keadaan saling memerlukan hubungan yang harmonis antara manusia dengan alam sekeliling supaya kualiti kehidupan manusia dan alam sekeliling terpelihara
 
Udara bersih menjamin hidup sihat
·         Punca pencemaran udara dan sihat
·         Peranan pelbagai pihak dalam menangani pencemaran alam sekitar
 
Tidak melibatkan diri dalam kegiatan yang boleh mencemarkan udara
 

 

 

 

BULAN
MINGGU
BIDANG PEMBELAJARAN
KANDUNGAN AKADEMIK
HASIL PEMBELAJARAN
TEKS UTAMA
MEI
17
30.4.07 – 4.5.07
3.3
Kemampuan Alam Sekitar
Pengekalan sumber laut sebagai warisan alam
 
 
 
 
 
Pengekalan kesimbangan alam sekeliling sebagai tanggungjawab bersama untuk kesejahteraan hidup
Pengekalan sumber laut tanggungjawab bersama
·         Kepentingan laut dan lautan kepada manusia
-          Sumber protein
-          Sumber tenaga
 
·         Tanggungjawab melindungi dan mengekalkan hidupan marin
-          Penyu
-          Dugong dugon
-          Terumbu karang
 
a)         Menyedari kepentingan laut dan lautan kepada manusia
 
b)         Bertanggungjawab melindungi dan mengekalkan hidupan marin
Udara Bersih Hidup Selesa
18
7.5.07 – 11.5.07
 
3.4
Peka terhadap Isu-isu Alam Sekitar
 
Tindakan bertanggungjawab menjamin kualiti alam sekitar
 
 
 
 
 
Prihatin terhadap persoalan yang berkaitan dengan alam sekeliling dan berusaha menyelesaikannya
Aktiviti terancang menjamin kualiti alam sekitar 
·         Pengurusan aktiviti manusia secara terancang
-          Pembangunan yang terancang
-          Tiada pembakaran terbuka
-          Pembuangan sisal toksik secara terancang dan terkawal
 
Lebih prihatin terhadap isu alam sekitar dan melibatkan diri dalam aktiviti menjaganya
Sumber Laut Terpelihara Manfaat Bersama
19 – 20
14.5.07 – 25.5.07
 
 
PEPERIKSAAN 1
 
JUNE
26.5.07 – 10.6.07
 
 
 
CUTI SEMESTER 1
 
1
11.6.07 – 15.6.07
4.1
Cinta akan Negara
Sayangi khazanah negara, warisan bangsa
 
 

 

 

BULAN
MINGGU
BIDANG PEMBELAJARAN
KANDUNGAN AKADEMIK
HASIL PEMBELAJARAN
TEKS UTAMA
 
 
 
Perasaan sayang dan bangga kepada negara serta meletakkan kepentingan negara melebihi kepentingan diri
Khazanah negara kebanggaan kita
·         Khazanah negara dihargai dan dipelihara
-          Seni bina negara
-          Tempat-tempat bersejarah
-          Warisan kesenian negara
 
a)         Berbangga dengan khazanah negara
 
b)         Menyokong segala usaha pemeliharaan khazanah negara
Masyarakat Prihatin Alam Terpelihara
2
18.6.07 – 22.6.07
 
4.2
Taat Setia pada Raja dan Negara
 
Rukun Negara asas pegangan hidup rakyat
 
 
 
 
 
Kepatuhan dan kesetiaan yang berkekalan kepada Raja dan Negara
Prinsip Rukun Negara dihayati bersama
·         Kepentingan prinsip Rukun Negara
·         Usaha untuk menhayati dan mengamalkan prinsip Rukun Negara
 
Menghayati dan mengamalkan prinsip Rukun Negara
Khazanah Negara Warisan bersama
 
4.3
Sanggup Berkorban untuk Negara
Kesediaan rakyat berkorban untuk program negara menjamin kecemerlangan negara
 
 
 
 
 
Kerelaan melakukan atau menyerahkan sesuatu termasuk nyawa sebagai tanda kebaktian untuk negara
Kesediaan menjayakan pelbagai program negara bermula dari hati
·         Kesediaan dan kesanggupan rakyat menjayakan pelbagai kempen negara
-          Melancong dalam Negeri
-          Belilah barangan Buatan Malaysia
-          Masyarakat Penyayang
 
Menyokong dan melibatkan diri dalam pelbagai kempen negara
Rukun Negara Asas Kesetiaan; Berkorban Demi Kemajuan Negara
3
25.6.07 – 29.6.07
 
5.1
Melindungi Hak Kanak-kanak
 
Pendidikan sempurna membentuk insan cemerlang
 
 
 
 
 
Membela, memberi naungan dan memelihara hak kanak-kanak bagi menjamin kehidupan mereka yang sempurna
Pendidikan menjamin masa depan anak-anak 
·         Pembentukan insan berakhlak mulia melalui pendidikan formal dan tidak formal tanggungjawab bersama
-          Ibu bapa, Guru, Masyarakat
-          Media massa
Berkah mendapat didikan dan ilmu pengetahuan
 
Memahami dan menerima bahawa ibu bapa, guru, masyarakat dan media massa bertanggungjawab.
Pendidikan Membentuk Keperibadian Mulia

 

 

 

BULAN
MINGGU
BIDANG PEMBELAJARAN
KANDUNGAN AKADEMIK
HASIL PEMBELAJARAN
TEKS UTAMA
 
 
5.2
Menghormati Hak Wanita
Pengiktirafan hak wanita menjamin kebahagian keluarga
 
 
 
 
 
Melindungi dan mengiktiraf wanita sebagai individu yang boleh memberi sumbangan dalam pembangunan keluarga, masyarakat dan negara
Hak wanita sebagai isteri, ibu dan pendidik serta pengasuh dalam kehidupan berkeluarga
·         Hak wanita sebagai ibu
-          Pengurusan keluarga
-          Peranan sebagai pendidik dan pengasuh
 
a)         Menerima wanita sebagai anggota penting dalam keluarga
 
b)         Menghormati peranan wanita sebagai ibu yang menguruskan rumah tangga
Wanita Insan Istimewa
JULAI
4
2.7.07 – 6.7.07
5.3
Melindungi hak pekerja
Pengiktirafan terhadap pekerja pemangkin produktiviti
 
 
 
 
 
Menghormati, menghargai dan mengiktiraf perkhidmatan, jasa dan sumbangan golongan pekerja dalam pembangunan negara
Hak pekerja untuk mendapat pengiktirafan
·         Jasa dan sumbangan pekerja perlu dihargai
-          Hari pekerja
-          Ganjaran penghargaan
 
Menyokong usaha mengiktiraf jasa dan sumbangan pekerja
Pekerja Jasamu Dihargai Hakmu Diiktiraf
5
9.7.07 – 13.7.07
 
5.4
Menghormati Hak Golongan Kurang Berupaya
 
Kecatatan bukan penghalang produktiviti
 
 
 
 
 
Memberi layanan yang bersopan kepada golongan kurang berupaya supaya tidak berasa tersisih dan mengiktiraf mereka sebagai insan ciptaan Tuhan
Golongan kurang berupaya mampu menyumbang kepada negara
·         Peranan dan sumbangan golongan kurang berupaya dalam pelbagai bidang
-          Ekonomi
-          Sosial
-          Agama 
 
Menerima bahawa golongan kurang berupaya juga dapat menyumbang dalam pelbagai bidang
Kecacatan Bukan Penghalang
6
16.7.07 – 20.7.07
5.5
Melindungi Hak Pengguna
Udara bersih anugerah Tuhan yang tidak ternilai
 
 
 

 

 

 

BULAN
MINGGU
BIDANG PEMBELAJARAN
KANDUNGAN AKADEMIK
HASIL PEMBELAJARAN
TEKS UTAMA
 
 
 
Membela dan memelihara hak individu untuk menjadi pengguna yang berilmu, mendapat perkhidmatan serta barangan yang berkualiti dan tidak mudah dieksploitasi
Pengetahuan kepenggunaan pemangkinan kualiti barangan dan perkhidmatan
·         Pendidikan kepenggunaan mendidik pengguna bersikap lebih rasional
-          Pilihan barangan dan perkhidmatan berdasarkan harga dan kualiti
-          Menyuarakan ketidakpuasan hati
-          Tuntutan ganti rugi melalui pampasan
-          Tuntutan terhadap alam sekitar yang bersih dan selamat
 
Mengguna pengetahuan kepenggunaan dalam menegakkan hak sebagai pengguna
Pengguna Bijaksana Hak Terbela
7
23.7.07 – 27.7.07
 
6.1
Mematuhi Peraturan dan Undang-undang
 
Alam sekitar berkualiti menjamin kesejahteraan bersama
 
 
 
 
 
Menerima dan mematuhi peraturan dan undang-undang yang telah ditentukan tanpa mengira sesiapa dan dimana seseorang itu berada
Undang-undang membantu masyarakat berdisiplin
·         Salah laku perlu diatasi berlandaskan undang-undang
-          Gengsterisme
-          Vandalisme
-          Pengedaran / penjualan bahan media berunsur lucah
-          Menciplak hasil ciptaan orang lain
 
Tidak melibatkan diri dengan kegiatan yang menyalahi peraturan dan undang-undang
Mematuhi Undang-undang Asas Kesejahteraan
 
6.2
Kebebasan Bersuara
Kebebasan bersuara mencerminkan kematangan diri
 
 
 
 
 
Kebebasan berucap dan mengeluarkan fikiran dengan batasan tertentu bagi menjaga keselamatan dan ketenteraman
Amalan berfikir sebelum bersuara menjamin keputusan terbaik
·         Amalan berfikir sebelum bersuara
-          Proses membuat keputusan dan mengambil tindakan
 
Berfikir sebelum bersuara
Pendidikan Agama Menjana Kesejahteraan Negara

 

 

 

BULAN
MINGGU
BIDANG PEMBELAJARAN
KANDUNGAN AKADEMIK
HASIL PEMBELAJARAN
TEKS UTAMA
OGOS
8
30.7.07 – 3.8.07
6.3
Kebebasan Beragama
Kebebasan mendapat pendidikan agama menjamin kesejahteraan bersama
 
 
 
 
 
 
Kebebasan setiap individu untuk menganuti dan mengamalkan agamanya seperti yang diperuntukan dalam Perlembagaan Malaysia
Rakyat Malaysia bebas mendapat pendidikan agama
·         Peluang mendapat pendidikan agama seperti yang diperuntukkan
-          Pendidikan formal dan tidak formal (institusi pendidikan, rumah, tempat-tempat beribadat)
 
a)         Menerima bahawa setiap individu bebas mendapat pendidikan agama
 
b)         Mendapat pendidikan agama secara formal atau tidak formal
 
 
Penglibatan Diri dalam Pembangunan Negara Tanggungjawab Bersama
 
9
6.8.07 – 10.8.07
 
6.4
Penglibatan Diri dalam Pembangunan Negara
 
Program negara dijayakan bersama
 
 
 
 
 
 
Kebebasan untuk melibatkan diri dalam pelbagai aktiviti pembangunan negara dengan mematuhi peraturan, undang-undang dan perlembagaan Malaysia
Pelaksanaan kempen negara tanggungjwab bersama
·         Tanggungjawab pelbagai pihak bagi menjayakan kempen-kempen yang dianjurkan demi kemajuan negara
-          Agensi kerajaan
-          Badan bukan kerajaan
-          Pihak swasta
-          Individu
 
Melibatkan diri dalam menjayakan kempen-kempen yang dianjurkan demi kemajuan negara
Sikap Keterbukaan Membentuk Hubungan Harmonis
 
10
13.8.07 – 17.8.07
 
 
UJIAN 2
 
CUTI PERTENGAHAN SEMESTER 2
 
 
11
27.8.07 – 30.8.07
6.5
Sikap Keterbukaan
Sikap terbuka menjamin kebaikan semua pihak
 
 
 

 

 

 

 

 

 

BULAN
MINGGU
BIDANG PEMBELAJARAN
KANDUNGAN AKADEMIK
HASIL PEMBELAJARAN
TEKS UTAMA
 
 
 
Bersedia memberi dan menerima pandangan, pembaharuan dan kritikan selaras dengan kebenaran fakta dan norma masyarakat Malaysia
Amalan sikap terbuka menjamin hubungan yang harmonis
·         Amalan sikap keterbukaan untuk membuat keputusan dan menyelesaikan masalah dalam pelbagai situasi
-          Perbincangan dan mesyuarat (keluarga, rakan, guru dan anggota masyarakat)
 
Bersikap terbuka dalam membuat keputusan dan menyelesaikan sesuatu masalah dalam pelbagai situasi
Rakyat Muafakat Negara Berjaya
SEPT
12
3.9.07 – 7.9.07
 
7.1
Hidup Bersama Secara Aman
 
Penyelesaian konflik tanpa keganasan menjamin keamanan
 
 
 
 
 
Hidup berbaik-baik antara satu sama lain dengan mengutamakan kedamaian dan keharmonian hidup tanpa mengira agama, bangsa dan budaya
Penyelesaian konflik secara diplomasi demi kebaikan bersama
·         Penyelesaian konflik melalui meja perundingan
-          Keputusan dibuat dengan mendengar dan menganalisis masalah
-          Perundingan melalui perantaraan
-          Mahkhamah 
 
Berunding untuk menyelesaikan sesuatu masalah demi keamanan bersama
Hormat-menghormati Membawa Berkat
13
10.9.07 – 14.9.07
7.2
Saling Membnatu dan Bekerjasama
Sikap terbuka menjamin kebaikan semua pihak
 
 
 
 
 
Usaha yang baik dan membina yang dilakukan bersama pada peringkat individu, komuniti atau negara untuk mencapai sesuatu matlamat
Dasar negara dijayakan bersama
·         Saling membantu dan bersama-sama menjayakan pelbagai dasar negara
-          Ekonomi
-          Sosial
 
Menyokong dan melibatkan diri dalam menjayakan dasar negara
 
 
14
17.9.07 – 21.9.07
7.3
Saling Menghormati antara Negara
 
Hormat-menghormati antara negara penting untuk kesejahteraan sejagat
 
 
 

 

 

 

 

BULAN
MINGGU
BIDANG PEMBELAJARAN
KANDUNGAN AKADEMIK
HASIL PEMBELAJARAN
TEKS UTAMA
 
 
 
Menghargai dan memuliakan hubungan antara negara untuk menjamin kesejahteraan sejagat
Kemerdekaan lambang kedaulatan sesebuah negara
·         Kemerdekaan sesebuah negara dihormati
·         Sebarang bentuk pencerobohan terhadap sesebuah negara mesti dielakkan
-          Sempadan negara (daratan, perairan dan udara)
 
Menghormati kemerdekaan dan kedaulatan sesebuah negara
 
 
15
24.9.07 – 28.9.07
 
 
 
PERSEDIAAN MENGHADAPI PMR
 
16
1.10.07 – 5.10.07
 
 
 
PMR 2007
 
17 – 22
 
 
 
PROGRAM SELEPAS PMR
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

0 ulasan: